Για πολλούς φίλους των τεσσάρων τροχών μία μηχανή παραγωγής αδρεναλίνης Mitsubishi Lancer EVO IX είναι ένα όνειρο ζωής. Το αυτοκίνητο που… σκέφτεται με τη βοήθεια τριών διαφορικών, με το μεσαίο να είναι ενεργό και να ελέγχεται από έναν υπολογιστή ο οποίος συλλέγει δεδομένα από το γκάζι, τη γωνία τιμονιού, και την πρόσφυση των τροχών για ενεργή κατανομή ισχύος μεταξύ των δύο αξόνων. Η εν λόγω ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία άλλωστε έχει κάνει σοβαρά βήματα εξέλιξης και τεχνολογίας της τετρακίνησης με τα “σκεπτόμενα” ή κατά την μηχανολογική έκφραση, τα ηλεκτρονικά διαφορικά. Το πολεμικό «ενιάρι» είναι και από τα αυτοκίνητα που αξίζει κανείς να το έχει στο…μουσείο του. Σε μερικά χρόνια άλλωστε και συγκεκριμένα μέσα στην επόμενη δεκαετία, η τεχνολογία και η σχεδίαση των αυτοκινήτων θα αλλάξει ριζικά με τα στρογγυλά σχήματα να κυριαρχούν κατά κόρον, τις υβριδικές τεχνολογίες κινητήρων να αντικαθιστούν τα τούρμπο αλλά και η πραγματική ομορφιά της οδήγησης, να δίνει τη θέση της στην αυτοματοποίηση. Η διασκέδαση λοιπόν με ένα Mitsubishi Lancer EVO IX εκείνη την εποχή θα αποτελεί μία όαση για τους πραγματικούς φίλους των supersport αυτοκινήτων! Αυτό μπορεί να το διαπιστώσει κάποιος βλέποντας και το επόμενο EVO, όπου η σχεδιαστική του ταυτότητα αλλάζει ριζικά.
Αυτές τις ημέρες στην Αράχωβα πραγματοποιείται η πανελλαδική παρουσίαση του νέου Mitsubishi Lancer EVO IX στους δημοσιογράφους των ελληνικών εντύπων. Εμπειρία και διασκέδαση ήταν το ζητούμενο της διήμερης οδηγικής επαφής που είχαμε με το κόκκινο «ενιάρι». Εντυπωσιακό αυτοκίνητο που αποπνέει δυναμισμό και αποτελεί πρόκληση να το οδηγήσεις. Συνεχίζει να γράφει επάξια την ιστορία του Lancer μετά την αγωνιστική κληρονομιά που άφησε ο Τόμι Μάκινεν. Η ύπαρξη του Lancer ΕVO είναι έργο του τετράκις παγκόσμιου Φινλανδού πρωταθλητή και απόρροια της αγωνιστικής εμπλοκής του με την ομάδα της Mitsubishi Ralliart.
Το ΕVΟ IX αποτελεί την πιο εξελιγμένη έκδοση μιας σειράς που ξεκίνησε στην Ιαπωνία τον Οκτώβριο του 1992, ενώ το χαϊδευτικό των Ιαπώνων γι’ αυτό ήταν «LanEvo».

Στην ουσία…των αλλαγών
To νέο δημιούργημα της Mitsubishi δεν υπέστη μόνο ένα απλό facelilft αισθητικών αλλαγών αλλά και μία συνολική εξέλιξη πολλών τεχνολογιών του EVO VIII. Η ιπποδύναμη αυξήθηκε κατά 15 ίππους φτάνοντας τους 280 με πολλές τροποποιήσεις, αρχής γενομένης με τη χρησιμοποίηση για πρώτη φορά τουρμπίνας κατασκευασμένης από τιτάνιο και μαγνήσιο, επιλογή που συναντάμε μόνο στους αγώνες αυτοκινήτου. Ο δίλιτρος υπετροφοδοτούμενος κινητήρας διαθέτει πλέον μεταβλητό χρονισμό βαλβίδων και ο διαχύτης της τουρμπίνας αυξήθηκε από 99 σε 129 χιλιοστά. Εκτός από την αύξηση της ιπποδύναμης έγιναν και αεροδυναμικές αλλαγές. Η μείωση του βάρους είναι και ένα στοιχείο που συνδράμει στην καλύτερη απόδοση των αεροδυναμικών εφαρμογών. Επιτεύχθηκε μείωση κατά 4 κιλά, ενώ διαθέτει πλέον και χαμηλότερο κέντρο βάρους κατά 3 χιλιοστά. Παράλληλα επιτυγχάνεται μείωση βάρους 12 κιλών στο ύψος του καπό του κινητήρα. Συγκεκριμένα χρησιμοποιήθηκε αλουμίνιο στην οροφή, στο καπό, στις ζάντες αλλά και στις μπάρες των θυρών. Οι αεροδυναμικές αλλαγές σε σχέση με το EVO VIII επικεντρώνονται κυρίως στην τοποθέτηση ενός διαχύτη στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου και στις εισαγωγές αέρα που έχουν πάρει τη θέση των προβολέων ομίχλης. Τεχνική βγαλμένη αυτούσια από τα WRC για την καλύτερη ψύξη του κινητήρα, αφού ο ψεκασμός του ιντερκούλερ του προκατόχου του μπήκε στο χρονοντούλαπο από τους Ιάπωνες κατασκευαστές.
Οι πιο εμφανείς αισθητικές αλλαγές είναι η μάσκα με την απουσία του στηρίγματος ανάμεσα στο καπό και τον προφυλακτήρα όπου και τοποθετείται το λογότυπο της εταιρείας, ενώ τα κρύσταλλα των πίσω φωτιστικών σωμάτων απέκτησαν πιο σκούρο χρώμα. Στον εσωτερικό διάκοσμο, τα νέα στοιχεία είναι η χρησιμοποίηση δερμάτινου επιλογέα, η δερμάτινη επένδυση του τριάκτινου τιμονιού της Momo, αλλά και η τοποθέτηση Αλκαντάρα στα καθίσματα Recaro.

Το «ιπποφορβείο»
Πηγή δύναμης, ο νέος εν σειρά τετρακύλινδρος δίλιτρος κινητήρας DOHC 4G63 με εναλλάκτη θερμότητας, ο οποίος υιοθετεί σύστημα μεταβλητού χρονισμού βαλβίδων MIVEC. Συνδυάζεται με υπερσυμπιεστή αλλά και εξατάχυτο κιβώτιο ταχυτήτων -το EVO VIII έχει πέντε σχέσεις- και γι’ αυτό καταφέρνει να «ξυπνάει» τον κινητήρα και σε χαμηλές στροφές λειτουργίας έχοντας μία πιο επίπεδη καμπύλη ροπής. Μειώθηκε επίσης και η συνολική κατανάλωση καυσίμου κατά 3%, κάτι που αναφέρεται απλά σαν νέο στοιχείο αφού με ένα τέτοιο αυτοκίνητο ούτε λόγος να γίνεται…
Η απόδοση ισχύος είναι 280 ίπποι στις 6.500 σ.α.λ. και η ροπή στρέψης φτάνει τα 355 Nm. Μία επίδοση όμως που πήρε την κάτω…βόλτα, ήταν αυτή των 0-100 χλμ./ώρα από στάση. Από 6.1’’ που ήταν στο EVO VIII πήγε στα 5.7’’! Για την τετρακίνηση φροντίζουν το ελικοειδές διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης (LSD) των εμπρός τροχών, το ενεργό κεντρικό διαφορικό (ACD) το οποίο είναι τοποθετημένο πίσω από τον κινητήρα και το κιβώτιο ταχυτήτων και ελέγχει τους εμπρός και πίσω τροχούς, αλλά και το σύστημα ενεργού ελέγχου κατανομής ροπής του πίσω άξονα Super (AYC) το οποίο βρίσκεται μεταξύ των πίσω τροχών. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το ACD ρυθμίζει την ολίσθηση σε ένα διαφορικό κατανομής ροπής 50/50 από τον ελεύθερο τροχασμό μέχρι το κλείδωμα (πλήρες μπλοκέ), για βελτιωμένο κράτημα και απόκριση του συστήματος διεύθυνσης στις στροφές. Για την σωστή κατανομή ροπής, όμως υπάρχουν δύο αισθητήρες τροχών, ένας βαρύτητας και φρένων οι οποίοι συλλέγουν δεδομένα, ενώ έχει τοποθετηθεί και αισθητήρας χειρόφρενου, το οποίο όταν τεθεί σε λειτουργία απενεργοποιεί το Super (AYC).
Στο Mitsubishi Lancer EVO IX, όπως μας είπε και ο τεχνικός διευθυντής της Mitsubishi κ. Βαγγέλης Τόμοβιτς για πρώτη φορά το Super (ΑΥC) έχει τη δυνατότητα μεταφοράς διπλάσιας τιμής ροπής και η ταχύτητα απόκρισης ενεργοποίησης του εν λόγω συστήματος κατανομής ροπής είναι μεγαλύτερη με αποτέλεσμα να μειώνεται ο χρόνος της απόδοσης. Φυσικά όπως σε όλη τη σειρά του Mitsubishi Lancer EVO και ειδικότερα από το EVO 7 και μετά δίνεται η δυνατότητα επιλογής τριών προγραμμάτων λειτουργίας των σκεπτόμενων διαφορικών και ανάλογα με τις συνθήκες του οδοστρώματος, άσφαλτο, χώμα και χιόνι.
Το σύστημα πέδησης αποτελείται από αεριζόμενους δίσκους Brembo 320 χλστ. με δαγκάνες αλουμινίου 4 εμβόλων εμπρός, και αεριζόμενους δίσκους 300 χλστ. δύο εμβόλων. Το σύστημα ABS το οποίο διαθέτει, με την βοήθεια ενός αισθητήρα γωνίας τιμονιού ρυθμίζει την πίεση πέδησης σε κάθε τροχό ανεξάρτητα και βελτιώνει την κατευθυντικότητα στο φρενάρισμα. Περιλαμβάνει επίσης και ηλεκτρονικό κατανεμητή πέδησης EBD για τη βέλτιστη κατανομή πίεση πέδησης μεταξύ εμπρός και πίσω τροχών, ενώ η ανάρτηση πλέον περιλαμβάνει ελατήρια Bilstein. Η αρχιτεκτονική της ανάρτησης όμως περιλαμβάνει ανεξάρτητη ανάρτηση με ελικοειδή ελατήρια στο εμπρός άξονα και πίσω άκαμπτο άξονα πολλαπλών συνδέσμων.

Επί του πρακτέου
Η διαδρομή που καλύψαμε είχε αφετηρία την Αθήνα και…τερματισμό την Αράχωβα αλλά με… τις ειδικές διαδρομές Μπράλος – Αγόριανη και Αγόριανη- Αράχωβα. Ενδιάμεσα υπήρχε σέρβις παρκ…με φορμαέλα και καλό φαγητό! Σίγουρα για να καταφέρεις να φτάσεις τα όρια του αυτοκινήτου – εδώ γελάμε!!!!! – θα πρέπει να διαθέτεις την εμπειρία του Χάρι Ροβάνπερα.
Aυτό όμως που καταδεικνύεται με άριστο και περίτεχνο τρόπο είναι ότι η αγωνιστική εμπειρία της Mitsubishi μετουσιώνεται επακριβώς στα αυτοκίνητα παραγωγής της. Τα ηλεκτρονικά διαφορικά σε κάνουν έναν πραγματικό μαχητή και οι 280 ίπποι χειραγωγούνται με άνεση. Δεν σε τρομάζουν οι εξάρσεις του κινητήρα, ενώ δεν ήταν λίγες οι φορές που απορούσαμε εάν όντως στρίβαμε με τόσα πολλά χιλιόμετρα. Είναι ένα αυτοκίνητο που κάνει περήφανο τον κάτοχό του αλλά και τον εκάστοτε οδηγό. Τα φρένα του δεν θα μπορούσαν παρά να έχουν μόνο άριστη αίσθηση, δεν παρουσιάζουν σημάδια κόπωσης μετά από εκτεταμένη χρήση, ενώ το σύστημα διεύθυνσης με την υδραυλική κρεμαγέρα διαθέτει…μοιρογνωμόνιο, αφού εκτελεί με απόλυτη ευλάβεια τις εντολές του χειριστή. Η μεγάλη απόλαυση όμως είναι όταν αποφασίσεις να κινηθείς γρήγορα. To σώμα σου γίνεται ένα με τα καθίσματα Recaro, κουμπώνεις την πρώτη σχέση, βυθίζεις το πεντάλ του γκαζιού και καλώς ήρθατε στον πανέμορφο κόσμο της ταχύτητας! Τα κάνει όλα μόνο του, σου δίνει την χαρά της γρήγορης εκκίνησης, σε μεταφέρει στο μεγαλείο των υψηλών επιδόσεων, διαθέτει ακαριαία ακινητοποίηση του αμαξώματος και εσύ απλά χαμογελάς και το διασκεδάζεις. Το πίσω μέρος ακόμη και όταν δεχτεί υψηλό φορτίο δύναμης, δεν μετατοπίζεται αλλά και όταν συμβεί επιτυγχάνεται με περίτεχνο τρόπο, τέτοιο που αρχίζεις να αμφισβητείς τον Τζίτζι Γκάλι…
Οι μεταφορές βάρους είναι ανώδυνες κατά την τοποθέτηση του αμαξώματος μέσα στην στροφή και απολύτως ελεγχόμενες με μία απλή επαναφορά του τιμονιού. Δεν υπάρχει κανένα μεμπτό σημείο και είναι ένας γεννημένος πρωταθλητής. Πως να μην συμβαίνει αυτό άλλωστε, αφού ο πνευματικός του πατέρας είναι ο τετράκις παγκόσμιος πρωταθλητής Τόμι Μάκινεν!
Εάν λοιπόν θέλετε να γίνετε μέλος του…κλαμπ τότε δεν έχετε παρά να καταθέσετε 48.500 ευρώ για την βασική έκδοση αλλά και 49.700 ευρώ για την κορυφαία έκδοση Sonic. Αυτή περιλαμβάνει επιπλέον ζάντες αλουμινίου BBS 17 ιντσών, ψηλή αεροτομή από ανθρακονήματα, αμορτισέρ Bilstein, ενώ στάνταρ είναι και ο κλιματισμός και στις δύο εκδόσεις, αφού μέχρι και το EVO VIII ήταν air condition. Όσο για τις εγγυήσεις έχει 7 χρόνια για τα μηχανικά μέρη, 6 χρόνια για την σκουριά, 3 χρόνια για το χρώμα και 3 χρόνια οδική βοήθεια. Ένα είναι το σίγουρο, ότι εάν πραγματικά διαθέτεις τα χρήματα και είσαι οπαδός των supersport αυτοκινήτων πρέπει να το προσθέσεις στη συλλογή σου. Δύσκολο αλλά όχι ακατόρθωτο! «Αήττητος ει, ω παι» (Είσαι ανίκητος νέε μου)!

Advertisements