Σωτήριο έτος 1995 και ένα νέο «είδος» εισβάλλει στο χώρο των κινουμένων σχεδίων. Πρόκειται για τα 3-D Animations, δηλαδή ταινίες επεξεργασμένες εξολοκλήρου σε ηλεκτρονικό υπολογιστή, που με την πάροδο του χρόνου τείνουν να αντικαταστήσουν τα παραδοσιακά φιλμ κινουμένων σχεδίων. Όταν όμως 11 χρόνια πριν η Pixar σε συνεργασία με τη Walt Disney προέβαινε στο τολμηρό εγχείρημα της παραγωγής του «Toy Story», ούτε οι ίδιοι οι συντελεστές της ταινίας περίμεναν μια τόσο άμεση ανταπόκριση του κοινού.

Η Γέννηση ενός …Έθνους

Η «Ιστορία των Παιχνιδιών» λοιπόν αποτέλεσε τεράστια καινοτομία στο χώρο του κινηματογράφου, έγινε η πιο εμπορική ταινία της χρονιάς στην Αμερική με εισπράξεις της τάξεως των 192 εκ. δολαρίων (362 εκ. δολάρια παγκοσμίως), ενώ «ανάγκασε» την επιτροπή βραβείων Όσκαρ να απονείμει ειδικό βραβείο (καλλιτεχνικού επιτεύγματος) στο δημιουργό της Τζον Λάσιτερ. Το σημαντικότερο όμως ήταν ότι μετά την επιτυχία που γνώρισε κατοχυρώθηκε η συμφωνία της εταιρίας με τη -μέχρι τότε «βασίλισσα» στο χώρο της παιδικής ψυχαγωγίας- Disney για παραγωγή 5 ταινιών μεγάλου μήκους, γεγονός που άνοιγε πλέον το δρόμο για την εδραίωση των 3-D Animations. Η Pixar, ιδρυθείσα το 1986, όταν ο επιχειρηματίας Στιβ Τζομπς (ιδιοκτήτης της Apple Computers, Inc.) αγόρασε το τμήμα ειδικών εφέ της Lucasfilm Ltd., θα αποκτούσε ξεχωριστή θέση στις παιδικές -και όχι μόνο- καρδιές.
Το εγχείρημα είχε στεφθεί με απόλυτη επιτυχία και όπως ήταν αναμενόμενο, οι «ανταγωνιστές» δεν άργησαν να κάνουν την εμφάνισή τους. Ο Στίβεν Σπίλμπεργκ και η παρέα του ενσωματώνουν το 1997 στην Dreamworks SKG την εταιρία ψηφιακής επεξεργασίας Pacific Data Images (PDI) και δημιουργούν το δικό τους τμήμα Animation. Ο στόχος δεν είναι άλλος από την παραγωγή ταινιών μέσω υπολογιστή, με πρώτο τους «παιδί» το «Antz», ένα χρόνο αργότερα. Παράλληλα, προβάλλεται στις κινηματογραφικές αίθουσες και η δεύτερη ταινία της Pixar, με ανάλογη μάλιστα θεματολογία. Ο λόγος για το «A bug’s Life», που ασχολείται και αυτό με …έντομα και η πρώτη «επίσημη» κόντρα των δύο μεγαλύτερων κινηματογραφικών εταιριών του είδους είναι γεγονός. Νικήτρια αναδεικνύεται η «μαμά» Pixar, όπως φανερώνει και η γλώσσα των αριθμών: τα «Ζουζούνια» προσέθεσαν στα ταμεία 363,3 εκ. δολάρια στη βόλτα τους ανά τον κόσμο, την ώρα που το «Antz» απέφερε εισπράξεις 171,7 εκ. δολαρίων παγκοσμίως.
Σήμερα, αμφότερες ελάχιστα θυμίζουν τις μικρού βεληνεκούς εταιρίες που υπήρξαν στο ξεκίνημά τους, ωστόσο η μεταξύ τους «μάχη» μαίνεται αδυσώπητη εδώ και σχεδόν μια δεκαετία. Όλο αυτό το διάστημα η μεν Pixar μετρά στο ενεργητικό της 6 ταινίες animation (η 7η είναι το «Cars» που διέγραψε πολύ καλή πορεία στο box office της Αμερικής και τον τρέχοντα μήνα προβάλλεται και στις ελληνικές αίθουσες), με τα έσοδα αυτών να ξεπερνούν τα 3 δισ. δολάρια, η δε Dreamworks μας έχει προσφέρει 7 τίτλους που με τη σειρά τους γνώρισαν μεγάλη εμπορική επιτυχία και πλούτισαν κατά 2,8 δισ. δολάρια τους μετόχους της.

Μάχη Σώμα με Σώμα

Η τρίτη χρονολογικά ταινία της Pixar έδειχνε έτοιμη να σαρώσει τα ταμεία, καθώς επρόκειτο για το sequel των περιπετειών του Woody και του Buzz Lightyear. Πράγματι το «Toy Story 2» (1999) επαληθεύει τις προσδοκίες και οι εισπράξεις ανέρχονται στα 485 εκ. δολάρια, ποσό που δεν μπορεί να φτάσει το «Chicken Run» της Dreamworks την επόμενη χρονιά (225 εκ. δολάρια). Και ενώ η Pixar ετοιμαζόταν να πανηγυρίσει την πρωτοκαθεδρία της στο χώρο μετά και το «Monsters Inc.» (523 εκ. δολάρια), την ίδια σεζόν (2001) το «Shrek» κάνει δυναμική εμφάνιση και με νούμερα που ξεπέρασαν τα 485 εκ. δολάρια αμφισβητεί την κυριαρχία της. Επίσης κερδίζει το πρώτο βραβείο Όσκαρ καλύτερης ταινίας κινουμένων σχεδίων στην ιστορία, επίτευγμα που κάνει υπερήφανα όλα τα ζώα του βάλτου.
Η απάντηση της Pixar έρχεται από τη θάλασσα, το 2003. Το «Finding Nemo» δημιουργεί νέο ρεκόρ και με έσοδα 864,6 εκ. δολαρίων γίνεται το πιο επικερδές φιλμ κινουμένων σχεδίων όλων των εποχών (μέχρι τότε), ενώ μερίδα επιστημόνων δηλώνει ότι τα ψάρια – κλόουν, πρωταγωνιστές της ταινίας, ενδέχεται να κινδυνεύσουν με εξαφάνιση εξαιτίας της υπεραλιείας που παρατηρείται μετά τη σωτηρία του Νέμο. Τα ρεκόρ όμως είναι για να σπάνε και ουδείς καταλληλότερος να το επαληθεύσει από τον Σρεκ. Ο γιγαντόσωμος ήρωας κάνει τη δεύτερή του εμφάνιση επί της μεγάλης οθόνης και αμέσως παίρνει τα σκήπτρα. Με 920,6 εκ. δολάρια εισπράξεις παγκοσμίως, το «Shrek 2» ανεβαίνει στην κορυφή του box office όλων των εποχών στην κατηγορία του.
Έκτοτε ακολούθησαν τρεις παραγωγές της Dreamworks: «Sharktale» (2004), «Madagascar» (2005) και «Wallace & Gromit: The Curse of the Were – Rabbit» (2006), με τα δύο πρώτα να κρίνονται άκρως επιτυχημένα, αλλά το τελευταίο να μην κατορθώνει να πείσει το αμερικανικό κοινό (σε αντίθεση με την Ευρώπη). Η Pixar από τη μεριά της «περιορίστηκε» στα 631 εκ. δολάρια των «Απίθανων» (2004), ωστόσο το περασμένο φθινόπωρο μονοπώλησε το ενδιαφέρον των χρηματιστηριακών κύκλων με την επικείμενη συγχώνευσή της με τη Walt Disney Company. Το ζητούμενο τελικά επιτεύχθηκε στις 5 Μαΐου 2006 και το οικονομικό και μόνο μέρος της συμφωνίας προκαλεί δέος: Η εταιρία που προ 20ετίας είχε αγοραστεί έναντι του ποσού των 10 εκ. δολαρίων «αναγκάζει» την αδιαμφισβήτητη μέχρι πρόσφατα κυρίαρχο στο χώρο των κινουμένων σχεδίων Disney να υποκλιθεί και να βγάλει από τα ταμεία της 7,6 δισ. δολάρια προκειμένου να την αγοράσει…
Δείκτης υπεροχής; Ίσως… Ο τελικός νικητής πάντως θα αναδειχτεί μόνο επί της οθόνης.

Προσεχώς…

Αρκετά είναι τα φιλμ που αναμένεται να βγουν το χειμώνα στις κινηματογραφικές αίθουσες (μερικά από αυτά ήδη παίζονται στην Αμερική), ενώ έχουν ανακοινωθεί και ταινίες που θα αρχίσουν να προβάλλονται το 2008. Πρώτο το «Cars» της Pixar. Τα ομιλούντα και ανθρωπίνων χαρακτηριστικών αυτοκίνητα έχουν ήδη κατακτήσει την Αμερική, όπως άλλωστε και το «Over the Hedge» της Dreamworks. Σε αυτό, μια ομάδα ζώων που ζουν στην εξοχή αποφασίζουν να περάσουν το φράχτη που οριοθετεί την περιοχή τους, με σκοπό να γνωρίσουν τους ανθρώπους, αλλά ανακαλύπτουν ότι δεν πρόκειται για τόσο ακίνδυνα «ζώα». Σύντομα αναμένεται και το «Monsters House» (Sony), όπου μια παρέα παιδιών ανακαλύπτουν ότι το σπίτι στο τέρμα του δρόμου τους είναι …ζωντανό και στοιχειωμένο, ενώ το «Barnyard» (Paramount/ Nickelodeon) αναλαμβάνει να μας δείξει τι πραγματικά συμβαίνει μέσα σε μία φάρμα όταν απουσιάζει ο ιδιοκτήτης. Ούτε η Fox όμως μένει αμέτοχη μπροστά στις εξελίξεις και μετά την επιτυχία του «Ice Age 2» έχει ήδη ετοιμάσει το «Everyone’s Hero», με πρωταγωνιστή ένα μικρό αγόρι που κυνηγάει το όνειρό του. Μετά τα Χριστούγεννα η Dreamworks «χτυπά» εκ νέου με το «Flushed Away» και μας αφηγείται τις περιπέτειες ενός ποντικού που χάνει τη θαλπωρή του σπιτιού και βρίσκεται στους υπονόμους, όταν τον παρασύρει η …τουαλέτα, ενώ εντός 2007 ετοιμάζει άλλες δύο ταινίες. Ο λόγος για την πολυαναμενόμενη 3η συνέχεια του Σρεκ αλλά και ένα φιλμ υπό τον ευφυή τίτλο «Bee Movie», που αφορά τις μέλισσες. Η σεζόν όμως περιλαμβάνει και την 8η ταινία της Pixar με τίτλο «Ratatouille» και ήρωα έναν αρουραίο που ζει σε ένα πολυτελές εστιατόριο στο Παρίσι, το οποίο διευθύνεται από έναν εκκεντρικό σεφ.

Advertisements